Pagina's

zondag 11 september 2016

Examencommissiegedoe 3: Niet de schuld, wel de straf


Onderstaande in een dwaas verhaal. Kort samengevat: student maakt in groepje van drie een opdracht. Omdat die groepjes meestal uit twee personen bestaan maar in dit geval (oneven aantal in de klas) uit drie vergeet de docent het derde cijfer in te voeren. Student merkt het niet. Vak heeft op haar studieoverzicht geen vermelding, geen NA of NVD (niet aanwezig, niet voldaan) zoals zou moeten. Er staat gewoon niets (zie hieronder, bij Opdracht). Administratief of computertechnisch is er dus iets fout gegaan. Als de student twee jaar later wil afstuderen en de fout bemerkt, is het antwoord van de EC: helaas pindakaas. En dat terwijl er bewijzen te over zijn: ontbreken vak op lijst, inschrijving vak, eindproduct, verklaringen andere studenten, mails enz Je hebt als student een paar weken om te reageren, doe je dat niet, aldus de EC, dan... jammer. 




ik citeer uit het schrijven van de student:

Begin juni kwam ik erachter dat een cijfer van een tweedejaarsvak niet goed is doorgevoerd in mijn studievoortgangsoverzicht. In periode D van 2014 heb ik onderdeel 'Heikele Kwestie', de opdracht van de cursus Politiek en Recht met een 8,8 afgesloten.
Ik heb samen met K. en A. aan deze opdracht gewerkt. Zij hebben het cijfer wel gekregen, maar ik niet. Helaas ben ik hier erg laat achter gekomen. In mijn studievoortgangsoverzicht staat helemaal niks, geen NA, geen cijfer of enige vorm van beoordeling. Ik heb de docent hierover gesproken, maar hij zegt dat hij zich niks meer kan herinneren en de opdracht niet kan terugvinden. Hij kon mij daarom niet verder helpen en verwees mij door naar de examencommissie.
Ik ben daarom naar de examencommissie gestapt en heb een verzoek ingediend met de vraag of het cijfer alsnog ingevoerd kon worden. Daarbij heb ik wat bewijs toegevoegd dat aantoont dat ik heb meegewerkt aan de opdracht.
- Ik heb geen mailcontact met de docent kunnen vinden, maar ik heb wel contact opgenomen met mijn groepsgenootjes. Ook zij konden geen mailcontact vinden met de docent, wat mij doet vermoeden dat er nauwelijks mailcontact was.
- Wel heb ik de opdracht zoals wij die destijds hebben ingeleverd toegevoegd. Mijn naam is hier drie keer in terug te vinden.
- Ik heb het SVO van een van mijn groepsgenootjes toegevoegd aan de bijlage (om aan te tonen dat zij het cijfer wel heeft gekregen).
- Daarnaast vond ik wel mailcorrespondentie over de opdracht met mijn groepsgenootjes. Ook dit heb ik toegevoegd als bijlage.
- Tot slot heb ik een schriftelijke reactie van K. waarin zij bevestigd met mij te hebben samengewerkt, toegevoegd.
De examencommissie beantwoordde mijn verzoek met dat ik geen bewijs had voor de samenwerking met A. en K. Terwijl ik mailcontact en een schriftelijke reactie heb toegevoegd die dit duidelijk aantonen.
Ik ben daarom overgegaan op het indienen van een bezwaar, waaraan ik nog meer bewijs heb toegevoegd:
- Twee schriftelijke reacties (een van K. en een van A.) met contactgegevens erin, zodat de examencommissie contact met ze op kon nemen ter bevestiging.
- Nog meer online contact die in 2014 plaatsvond over de opdracht, via Facebook en de mail
- Een bewijs dat ik was ingeschreven bij de cursus.
Verder las ik in de OER-HU dat, wanneer een student is ingeschreven voor een cursus, er een besluit moet worden genomen en dat dit besluit in het SVO moet komen te staan. Dit kan zijn in de vorm van een cijfer, een beoordeling (O, V, G) of in de vorm van een Niet Aanwezig. In mijn SVO staat helemaal niks, maar ik was wel ingeschreven voor de cursus. Ik heb de examencommissie hierop gewezen, omdat dit mogelijk op een fout kan duiden.
De examencommissie heeft mijn bezwaarschrift beantwoord met dat ze de docent hebben gesproken en dat 'hij het niet meer weet' en dat ik twee weken de tijd heb om op een besluit van een examinator (cijfer) te reageren. Inmiddels is er een termijn van twee jaar voorbij gegaan en daarom zou mijn bezwaarschrift ongegrond zijn. Dit is echter een drogreden, aangezien er in de OER-HU staat dat een besluit in de vorm van een cijfer, beoordeling of NA moet komen. In mijn SVO staat niks, dus is er geen besluit gemaakt waarop ik binnen twee weken had moeten reageren.
Ik vind het bizar dat ik mijn cijfer niet krijg, omdat de docent 'het niet meer weet'. Ik begrijp dat ik er erg laat mee ben gekomen, maar het is me gewoonweg nog niet eerder opgevallen. Omdat ik er zo laat mee was en ik ergens wel begrijp dat de opdracht niet meer terug te vinden is, heb ik een berg aan schriftelijk bewijs verzameld dat duidelijk aangeeft dat ik aan de opdracht heb meegewerkt (de opdracht zelf, de online communicatie, het bewijs van inschrijving voor de cursus). Daarnaast heb ik twee studenten die voor mij willen getuigen (en dit schriftelijk al gedaan hebben).
De examencommissie ziet mijn bewijs echter niet als geldig, maar geeft geen duidelijke reden waarom mijn bewijs niet geldig is. Daarnaast hebben zij geen bewijs dat ik niet heb meegedaan aan de opdracht. Ik heb het gevoel dat ik behoorlijk onredelijk word behandeld, dat ik niet eens normaal met een persoon kan praten (want het moet allemaal via een officieel online formulier) en ik ben op z'n zachts gezegd behoorlijk boos op de manier waarop ze mijn verzoek en bezwaar hebben afgewezen. Ik heb contact opgenomen met de decaan, we beginnen binnenkort aan mijn beroep. Mocht daar ook niks uitkomen, dan ben ik bereid om naar de rechter toe te stappen, aangezien ik mijn diploma straks niet in ontvangst kan nemen zonder dit cijfer en dit mij mogelijk studievertraging op gaat leveren. Daarnaast weet ik dat ik niet de enige ben met zo'n verhaal en vind ik dat geen enkele student zo behandeld mag worden.


Einde citaat. Ik heb de stukken bekeken. Ik ken de student. Er is geen enkele twijfel over het feit dat zij het vak gedaan heeft en de dupe is van een falend systeem (het gebeurt wel vaker dat dingen in Osiris niet goed doorkomen) en een docent die een vergissing heeft begaan. Dat geeft niks. Kan gebeuren. Overkomt ons allemaal en overal, voortdurend. Maar is daarvoor niet juist de EC, om dat op te lossen?